بررسی آزمایشگاهی شتاب عمودی در مرکز ثقل مدلی از شناور با فرم سینه مورب

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد هیدرومکانیک، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)

2 استادیار دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)

3 استاد دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیر کبیر

چکیده

رسیدن به رفتار دریامانی مطلوب در شناورها زمینه تحقیقات وسیع و گسترده ای را فراهم آورده است. شتاب عمودی و جانبی بالا و متناوب در شناور سبب خستگی پرسنل، کاهش کارایی در انجام وظایف و افت کارکرد تجهیزات و ماشین آلات می گردد. رفتار دریامانی مطلوب همچنین باعث آرامش بیشتر پرسنل شناور شده و در نتیجه بالا رفتن توان عملیاتی کارکنان را نتیجه می‌دهد. در تحقیق حاضر، بررسی میزان شتاب عمودی در آزمایشات حوضچه برای دو سرعت و چندین موج تولیدی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در تحقیقات ما اثر فرم سینه معکوس در شتاب شناور مورد بررسی قرار می‌گیرد.که این کار با تغییر فرم سینه یک شناور الگو در نرم افزار راینو در دو زاویه مختلف و سپس ساخت مدل شناور و تست در حوضچه و در نهایت مقایسه نتایج صورت می‌پذیرد. با انجام این فرآیند تحقیقی، دستیابی به زاویه مورب بودن مطلوب یا دامنه زاویه مورب بودن مناسب درمواجهه با شتاب عمودی شناورحاصل می گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Experimental results of the vertical acceleration of the invarted bow hull

نویسندگان [English]

  • m askary sayar 1
  • k akbari 2
  • h ghasemi 3
1 imam khomeini naval university
2 naval university
3 amirkabir university
چکیده [English]

In this paper we investigate the seakeeping effects (especially vertical acceleration) in an reversed ship bow form. Reversed or inverted bow form for ships have special features that discriminate them from conventional bow form. Slight technical data has been released on the seakeeping performance and acceleration effects of inverted bows ship. Earlier studies have stated in relation to vertical motions and accelerations,water spray (deck wetness) ,slamming criteria,retained that we can anticipated many deviations in ship responses. For analysis about acceleration, we restructured a NA8-14 fishing vessel model from British ship research association series in solid works and Rhinoceros soft wares and finally three scale models (60degree bow form , 45degree bow form and conventional bow form) were contrived and tested in regular waves from head seas at towing tank. The variances between acceleration results of three models experimental tests are categorized in terms time.

کلیدواژه‌ها [English]

  • inverted bow
  • vertical acceleration
  • towing tank model test
1 [محمد مونسان، کتاب جامع مهندسی معماری دریایی، انتشارات کانون پژوهش، اصفهان، صفحه 144تا 197، 1391.

]2[محمد سعید سیف، ا. نجفی، دینامیک متحرک‌های دریایی، انتشارات دانشگاه شریف، چاپ اول، 1392.

[3]USS Zumvalt Destroyer; Ship Handling and Stability in High Seas, First Published at Internet, www.phisical psience.com, 2001.

[4] Keuning, J.A., Visch, G.L., Gelling, J., de Vries Lentsch, “Development of a New SAR Boat for the Royal Netherlands Sea Rescue Institution”. In Proceedings of the 11th International Conference on Fast Sea Transportation, pp.1-7, 2011.

[5] Kulzic, J., Gornics, T., “The Analysis of Motion Dynamic and Resistance of Multipurpose Boats in Shallow Waters, 2014.

[6] Kensett White, J., Brizzolara, S., Beaver, W., “Effect of Inverted Bow on the Hydrodynamic Performance of Navy Combatant Hull Forms”, pp.1-12, 2015.

[7] Keuning, A., Toxopeus, S., Pinkster, J., “The Effect of Bow shape On the Seakeeping Performance of a Fast Monohull”, International Conference on Fast Sea Transportation, The Royal Institution of Naval Architects, 2012.

[8] Kukner, A., Sariöz, K, “High Speed Hull form Optimization for Seakeeping”. Adv. Eng. Software, Vol.22, pp.179–189, 1995.

[9] Boulogouris, E., Papanikolaou, A., “Hull form Optimization of a High Speed Wave Piercing Monohull” 9th Int. Marine Design Conference, 2011.

[10] Chang, Z.H., Sang, H., “Investigation of Seakeeping of Characteristic High Speed Catamaran in Waves”, Journal of Marine Science and Technology,  Vol. 12, No. 1, pp. 7-15, 2004.

[11] Maimeon, A., Yakoob, O, “Seakeeping Analyses of a Fishing Vessel Operating in Malaysian Water”, Journal Mekanikal, Vol.22, No.2,  (2006 2006.

[12] Rouges, P., Abed, L., “Some Experimental Result of the Stability of Fishing Vessel, 8th International Conference on the Stability of Ships and Ocean Vehicles , pp.643-653, 2012.

[13] Perez, N., Sanguttia, C., “Scale Model Tests of a Fishing Vessel in Roll Motion Parametric Resonance”, Síntesis Tecnológica, Vol.3, No.1, pp.33-37, 2006.