تحلیل بازدهی انرژی و بهینه سازی توان خروجی توربین بادی بوسیله الگوریتم بهینه سازی کلونی مورچه ها
1. تحلیل بازدهی انرژی و بهینه سازی توان خروجی توربین بادی بوسیله الگوریتم بهینه سازی کلونی مورچه ها

رضا یزدانپرست؛ ناصر کردانی

دوره 6، شماره 1 ، بهار 1398، ، صفحه 67-77

چکیده
  افزایش توان تولیدی و بازدهی انرژی برای توربین بادی با بهینه سازی سرعت های شروع چرخش، نامی و خاتمه ی چرخش توسط الگوریتم گروهی مورچه ها هدف نهایی در این مقاله می باشد. در این مقاله ابتدا به مدلسازی ریاضی ...  بیشتر
تحلیل انرژی و اگزرژی سیکل تولید توان موتور دیزل دریایی به منظور کاهش اتلافات با در نظر گرفتن تاثیر دمای محیط
2. تحلیل انرژی و اگزرژی سیکل تولید توان موتور دیزل دریایی به منظور کاهش اتلافات با در نظر گرفتن تاثیر دمای محیط

سید محسن مومنی؛ غلامرضا صالحی؛ مجید اسحق نیموری؛ یداله اقدود چابکی؛ ناصر کوشا

دوره 5، شماره 4 ، زمستان 1397، ، صفحه 39-49

چکیده
  در مقاله حاضر سیکل تولید توان موتور چهارزمانه دیزل دریایی مورد مطالعه و تحلیل ترمودینامیکی قرار می‏گیرد. در این راستا، پس از مدل‏سازی سیکل کلی، اجزای مختلف آن از دیدگاه قانون اول و دوم ترمودینامیک ...  بیشتر
بررسی اثر پارامترهای مهم طراحی از دیدگاه تحلیل اگزرژی در یک سیکل همزمان تولید برق و حرارت (CHP)
3. بررسی اثر پارامترهای مهم طراحی از دیدگاه تحلیل اگزرژی در یک سیکل همزمان تولید برق و حرارت (CHP)

حمزه آقابابایی؛ محمدرضا حبیبی؛ مهرداد اعظمی

دوره 5، شماره 4 ، زمستان 1397، ، صفحه 18-27

چکیده
  در این مقاله با بررسی سیکل همزمان تولید برق و حرارت از دیدگاه اگزرژی و اگزرژی اقتصادی ، تاثیر نسبت فشار کمپرسور، دمای ورودی به توربین گاز و فشار بخار بویلر بازیاب بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهد که بازده ...  بیشتر
بررسی تاثیر پارامترهای هندسی و محیطی بر عملکرد برج خنک کننده بارشی جریان مخالف
4. بررسی تاثیر پارامترهای هندسی و محیطی بر عملکرد برج خنک کننده بارشی جریان مخالف

عباس اصغری؛ ناصر کردانی

دوره 5، شماره 4 ، زمستان 1397، ، صفحه 28-38

چکیده
  برج های خنک کننده تر که بطور وسیعی در صنایع مختلف برای دفع حرارتهای مازاد مورد استفاده قرار می گیرند، دارای معایب و محدودیت هایی هستند. برای این منظور از برج خنک کننده بارشی که در گروه برج خنک کننده تر ...  بیشتر
مطالعه تاثیرات افزودن جداگانه گازهای نیتروژن و هیدروژن بر عملکرد و میزان تولید آلاینده ها در یک موتور اشتعال تراکمی پاشش مستقیم سرعت بالا
5. مطالعه تاثیرات افزودن جداگانه گازهای نیتروژن و هیدروژن بر عملکرد و میزان تولید آلاینده ها در یک موتور اشتعال تراکمی پاشش مستقیم سرعت بالا

رئوف مبشری؛ مهدی صدیق

دوره 5، شماره 2 ، تابستان 1397، ، صفحه 26-38

چکیده
  در تحقیق حاضر، به مطالعه و بررسی تاثیرات افزودن جداگانه گازهای نیتروژن و هیدروژن بر عملکرد و میزان آلاینده های تولیدی در یک موتور اشتعال تراکمی پاشش مستقیم سرعت بالا پرداخته شده است. برای این منظور، ...  بیشتر
بررسی عددی عملکرد حرارتی لوله جاذب کلکتور خورشیدی سهموی خطی با استفاده از نانوسیال اکسید مس- روغن حرارتی
6. بررسی عددی عملکرد حرارتی لوله جاذب کلکتور خورشیدی سهموی خطی با استفاده از نانوسیال اکسید مس- روغن حرارتی

ناصر کردانی؛ مرتضی پاکنژاد

دوره 5، شماره 2 ، تابستان 1397، ، صفحه 39-52

چکیده
   انتقال حرارت نقش مهمی را در صنعت و نیروگاه‌ها ایفا می‌کند؛ لذا در پژوهش حاضر با جایگزینی نانو سیال با سیال پایه روغن، انتقال حرارت در کلکتور خورشیدی سهموی خطی شبیه سازی عددی خواهد شد. از این رو، اثر ...  بیشتر
تحلیل اکسرژی و عملکرد آیرودینامیکی توربین ولز در نزدیکی واماندگی
7. تحلیل اکسرژی و عملکرد آیرودینامیکی توربین ولز در نزدیکی واماندگی

آرش محبوبی دوست؛ عباس رامیار؛ صادق علیزاده

دوره 5، شماره 1 ، بهار 1397، ، صفحه 54-65

چکیده
  این مطالعه، یک تحلیل قانون دوم از جریان همدمای عبوری از یک توربین ولز را ارائه می‌دهد. محاسبات عددی با حل معادلات ناویر-استوکس رینولدز متوسط پایا، تراکم‌ناپذیر و سه‌بعدی با مدل آشفتگی اسپالارت-آلماراس ...  بیشتر
شبیه‌سازی عددی احتراق و انتخاب الگوی بهینه پاشش‌های چند مرحله‌ای سوخت بر روی عملکرد و آلایندگی در موتور دیزل سنگین ملی D-87
8. شبیه‌سازی عددی احتراق و انتخاب الگوی بهینه پاشش‌های چند مرحله‌ای سوخت بر روی عملکرد و آلایندگی در موتور دیزل سنگین ملی D-87

عباس زارع نژاد اشکذری؛ محمد مشایخ؛ کامبیز دیوسالار؛ بهرام جعفری؛ سید علی جزایری

دوره 5، شماره 1 ، بهار 1397، ، صفحه 34-44

چکیده
  امروزه موتورهای دیزلی به دلیل مصرف سوخت کمتر، دوام و نیز کاربری روزافزون مورد توجه سازندگان و محققان می‌باشند. از مشکلات اولیه موتورهای دیزلی تولید عمده آلاینده‌های اکسیدهای نیتروژن و دوده و رفتار ...  بیشتر
بررسی امکان خنک‌کاری محفظه احتراق موتور توربین‌گاز دریایی به کمک محیط متخلخل
9. بررسی امکان خنک‌کاری محفظه احتراق موتور توربین‌گاز دریایی به کمک محیط متخلخل

بهروز شهریاری؛ مهراب قربانی

دوره 5، شماره 1 ، بهار 1397، ، صفحه 66-79

چکیده
  فناوری موتورهای توربین‌‌گاز دریایی با شتاب روز افزون به سمت افزایش عملکرد و کاهش هزینه‌ها در حال حرکت است. بزرگ‌ترین مانع در جهت پیشرفت این حوزه، مسایل مربوط به خنک‌کاری محفظه احتراق است به نحوی که ...  بیشتر
تحلیل عددی هیدروفویل مناسب برای شناور کاتاماران
10. تحلیل عددی هیدروفویل مناسب برای شناور کاتاماران

آرش محبوبی دوست؛ روزبه شفقت؛ علی حاجی آبادی؛ سید مهدی حسینی؛ حمید کاظمی مقدم

دوره 4، شماره 3 ، پاییز 1396، ، صفحه 29-45

چکیده
  در شناورهای تندروی کاتاماران، روش‌های گوناگونی برای کاهش درگ و به دنبال آن افزایش سرعت عملیاتی به ‌کار گرفته می‌شود. استفاده از هیدروفویل یکی از روش‌های مؤثر کاهش درگ شناخته می‌شود. هدف این پژوهش ...  بیشتر
شبیه‌سازی عددی یک حباب معلق شناور در جریان ترکیبی کوئت و پواسل صفحه‌ای: بررسی اثر جاذبه
11. شبیه‌سازی عددی یک حباب معلق شناور در جریان ترکیبی کوئت و پواسل صفحه‌ای: بررسی اثر جاذبه

امیره نوربخش؛ مهرداد زکی زاده

دوره 4، شماره 2 ، تابستان 1396، ، صفحه 9-23

چکیده
  موقعیت تعادلی یک حباب دگردیس‌پذیر سه‌بعدی در جریان ترکیبی کوئت و پواسل بصورت عددی توسط حل کامل معادلات ناویر-استوکس مورد بررسی قرار گرفته است. میدان جریان روی یک شبکة ثابت توسط یک تقریب اختلاف محدود ...  بیشتر
مطالعه عددی اثر ترکیب توربین های محور عمودی داریوس- ساوونیوس و تاثیر آن بر گشتاور تولیدی
12. مطالعه عددی اثر ترکیب توربین های محور عمودی داریوس- ساوونیوس و تاثیر آن بر گشتاور تولیدی

سید محمد جوادی؛ محمد جلیلی مهر

دوره 3، شماره 2 ، زمستان 1395، ، صفحه 37-46

چکیده
  چکیده هرچند که توربین داریوس نسبت به بقیه توربین‌های محور عمودی دارای بازده بالاتری است. اما گشتاور پایین این توربین ها در هنگام شروع به حرکت باعث می‌شود که این توربین ها شروع به حرکت خودکار نداشته ...  بیشتر
مقایسه سه مدل‌ انتقال جرم به منظور پیش‌بینی کاویتاسیون در جریان‌های عبوری از مجرای ونتوری و روزنه
13. مقایسه سه مدل‌ انتقال جرم به منظور پیش‌بینی کاویتاسیون در جریان‌های عبوری از مجرای ونتوری و روزنه

علی سررشته داری؛ وحید نجفی

دوره 3، شماره 2 ، زمستان 1395، ، صفحه 113-121

چکیده
  به منظور بررسی تأثیر مدل‌های انتقال جرم در شبیه‌سازی پدیده کاویتاسیون دو مجرای جریان داخلی، شامل یک ونتوری و یک روزنه مورد بررسی عددی قرار گرفته است. برای این کار مدل‌های مورد نظر شامل کانز، زوارت و ...  بیشتر
حل معادلات ناویر- استوکس به کمک روشهای بدون شبکه توابع پایه شعاعی
14. حل معادلات ناویر- استوکس به کمک روشهای بدون شبکه توابع پایه شعاعی

مریم عرب عامری؛ مهدیار برفه یی

دوره 3، شماره 1 ، تابستان 1395، ، صفحه 47-53

چکیده
  معادلات ناویر- استوکس به طور گسترده در زمینه‌های مختلف علوم مانند مدل سازی جریان‌های اقیانوسی، جریان جاری در یک لوله، جریان های اطراف یک بال و به طور کلی در دینامیک سیالات کاربرد دارند. در این مقاله ...  بیشتر
تعیین ضرایب هیدرودینامیکی یک ربات هوشمند زیر آبی در محیط دینامیک سیالات محاسباتی
15. تعیین ضرایب هیدرودینامیکی یک ربات هوشمند زیر آبی در محیط دینامیک سیالات محاسباتی

احمد حاجیوند؛ مهدی حسنی؛ مهدی بابایی؛ محسن صادقیان

دوره 3، شماره 1 ، تابستان 1395، ، صفحه 36-46

چکیده
  ضرایب هیدرودینامیکی یک ربات زیرآبی با شبیه سازی آزمایش های مانور در محیط دینامیک سیالات محاسباتی به دست آمده‌اند. شبیه‌سازی‌ها برای ربات‌ زیرآبی با نسبت طول به قطرهای مختلف با استفاده از نرم‌افزار ...  بیشتر
اثر تغییرات در شاخصه‌های سامانه پاشش سوخت به منظور بهینه‌سازی عملکرد و آلاینده‌ها در موتورهای دیزلی تزریق مستقیم
16. اثر تغییرات در شاخصه‌های سامانه پاشش سوخت به منظور بهینه‌سازی عملکرد و آلاینده‌ها در موتورهای دیزلی تزریق مستقیم

عباس زارع نژاد اشکذری؛ علیرضا حسین نژاد؛ سعید فراهت

دوره 3، شماره 1 ، تابستان 1395، ، صفحه 22-35

چکیده
  پارامترهای سیستم پاشش سوخت، نقش بسزایی را در فرآیند احتراق و در نتیجه مصرف سوخت و آلاینده‌های خروجی دارند. به همین دلیل در این مطالعه، بطور جامع با اعمال تغییرات در شاخصه های مختلف سیستم پاشش سوخت نظیز ...  بیشتر
مدل سازی و تحلیل سیستم مبدل جاذب نقطه ای انرژی امواج دریا برای یک بویه استوانه ای با بهره گیری از حرکات هیو
17. مدل سازی و تحلیل سیستم مبدل جاذب نقطه ای انرژی امواج دریا برای یک بویه استوانه ای با بهره گیری از حرکات هیو

محمدرضا نگهداری؛ حسین دلایلی؛ محمدحسن مقدس

دوره 2، شماره 2 ، زمستان 1394، ، صفحه 42-53

چکیده
  امروزه بیش از 80 درصد انرژی های تولیدی در جهان از سوخت های فسیلی بدست می آیند. بنابراین جستجو در استفاده از روش های نوین جهت بهره برداری از منابع انرژی نو مورد توجه می باشد. یکی از منابع مهم انرژی، آبها و ...  بیشتر