شهاب الدین شاکر اردکانی؛ روح اله امیرآبادی؛ حمید حیدری ترکمانی
دوره 6، شماره 1 ، بهار 1398، ، صفحه 108-119
چکیده
عملکرد لرزهای اسکلههای شمع و عرشه توسط محققان بسیاری مورد بررسی قرار گرفته است، اما تحقیقات بسیار اندکی در مورد اثر جرثقیلهای بارگیری و تخلیه بار بر روی پاسخ لرزهای این نوع اسکلهها صورت پذیرفته ...
بیشتر
عملکرد لرزهای اسکلههای شمع و عرشه توسط محققان بسیاری مورد بررسی قرار گرفته است، اما تحقیقات بسیار اندکی در مورد اثر جرثقیلهای بارگیری و تخلیه بار بر روی پاسخ لرزهای این نوع اسکلهها صورت پذیرفته است؛ زیرا این باور قدیمی وجود داشت که حضور جرثقیل روی اسکله همانند یک میراگر برای سازهی زیرین خود عمل میکند و موجب کاهش پاسخ لرزهای اسکله خواهد شد. لذا در نظر نگرفتن اثر آن، موجب افزایش ضریب ایمنی در طراحیها میگردد. در این مقاله به بررسی اثری که جرثقیل روی پاسخ لرزهای اسکله شمع و عرشه میگذارد، پرداخته میشود. برای این منظور از یک نوع اسکله شمع و عرشهی رایج در بنادر خلیجفارسبا مشخصات ژئوتکنیکی و سازهای معین استفاده و دو مدل از اسکله بدون و با جرثقیل در نرمافزار SAP2000 بصورت سه بعدی مدلسازی شده است. برای بررسی پاسخ لرزهای اسکله از تحلیل دینامیکی فزاینده که شامل هشت رکورد زلزله در هفت مقیاس مختلف میباشد، استفاده شد. در نهایت با کمک معیارهای خرابیای که از تحلیل پوشآور استخراج گردید، منحنیهای شکنندگی اسکله در سه حالت سرویسدهی، تعمیرپذیری و نزدیک فروپاشی ارائه شدند. بعد از انجام تحلیلها و مشاهده نتایج و نمودارها این نتیجه بدست آمد که حضور جرثقیل در راستای موازی ساحل تاثیری روی پاسخ لرزهای و آسیبپذیری اسکله ندارد، اما در راستای عمود بر ساحل علیرغم کاهش پاسخ لرزهای اسکله، موجب افزایش آسیبپذیری آن خواهد شد.