سید محمد جوادی؛ محمد جلیلی مهر
دوره 3، شماره 2 ، زمستان 1395، ، صفحه 37-46
چکیده
چکیده هرچند که توربین داریوس نسبت به بقیه توربینهای محور عمودی دارای بازده بالاتری است. اما گشتاور پایین این توربین ها در هنگام شروع به حرکت باعث میشود که این توربین ها شروع به حرکت خودکار نداشته ...
بیشتر
چکیده هرچند که توربین داریوس نسبت به بقیه توربینهای محور عمودی دارای بازده بالاتری است. اما گشتاور پایین این توربین ها در هنگام شروع به حرکت باعث میشود که این توربین ها شروع به حرکت خودکار نداشته باشند. در این مقاله به بررسی عددی و شبیهسازی دو بعدی یک توربین محور عمودی داریوس از نوع H روتور با شعاع 51.5 cm و با سه پره ایرفویلی شکل با مقطع NACA0021 در نرم افزار فلوئنت پرداخته شده است. از آنجا که توربینهای از نوع ساوونیوس دارای گشتاور اولیه بالایی هستند در این تحقیق برای رفع مشکل راه اندازی، یک توربین ترکیبی داریوس-ساوونیوس طراحی شده است که در آن توربین ساوونیوس به صورت هم محور با توربین داریوس به آن متصل شده است. تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که استفاده از یک توربین ساوونیوس با قطر D=24 cm بدون همپوشانی پرهها، در سرعتهای زاویهای زیر 25rad/s باعث افزایش 50 درصدی گشتاور اولیه توربین ترکیبی نسبت به توربین داریوس شده است. در سرعتهای زاویهای بالاتر، حذف توربین ساوونیوس منجر به افزایش راندمان توربین خواهد شد.